اختلال هماهنگی رشدی یا دیسپراکسی در کودکان

اختلال هماهنگی رشدی یا دیسپراکسی در کودکان

اختلال هماهنگی رشدی یا دیسپراکسی در کودکان چیست

اختلال هماهنگی رشدی (DCD) همچنین به عنوان دیسپراکسی در کودکان شناخته می شود، یک اختلال رشدی رایج است که زمانی تشخیص داده می‌شود که فرد در یادگیری مهارت‌های حرکتی روزمره با مشکلات شدیدی مواجه باشد که نمی‌توان آن را با نقص جسمی، حسی یا فکری توضیح داد. مشکلات حرکتی به عنوان دست و پا چلفتی و همچنین عملکرد کند و نادرست مهارت های حرکتی دیده می شود. اینها بر تمام فعالیت ها از جمله لباس پوشیدن، استفاده از ظروف و قاشق و چنگال و مهارت های ساده مانند گرفتن توپ تأثیر می گذارد. عملکرد تحصیلی نیز تحت تأثیر مشکلات حرکتی قرار می گیرد و ممکن است این مشکلات خفیف، متوسط یا شدید دیده شوند.

درک اختلال هماهنگی رشدی (DCD)

تحقیقات نشان می‌دهد که تقریباً یک کودک در هر کلاس با اندازه متوسط از اختلال هماهنگی رشد (DCD) رنج می‌برد که به نام دیسپراکسی نیز شناخته می‌شود. علیرغم این واقعیت که 5 تا 6 درصد از تمام کودکان در سن مدرسه به این عارضه مبتلا هستند، بسیاری از مردم دقیقاً نمی دانند که چگونه بر زندگی روزمره افراد مبتلا به آن تأثیر می گذارد. بنابراین، ایجاد آگاهی برای اطمینان از حمایت مناسب بسیار مهم است. بنابر این مرکز مشاوره یزد این مقاله را برای شما از منابع مهم گرد آوری کرده است تا در این زمینه بتواند به خوانندگان عزیز کمک شایانی کرده باشد.

اختلال هماهنگی رشدی یا دیسپراکسی در کودکان

در چه سنی باید تشخیص DCD داده شود؟

انجام تشخیص رسمی DCD قبل از پنج سالگی کودک توصیه نمی شود. دلیل آن این است که تغییرات زیادی در رشد کودکان قبل از این سن و همچنین تغییرات در فرصت هایی که کودکان برای تجربه مهارت های حرکتی دارند. با این حال، این بدان معنا نیست که کودکی که به نظر می رسد در مهارت های حرکتی خود قبل از سن پنج سالگی به تأخیر افتاده است، نباید تحت نظارت دقیق قرار گیرد یا نوعی مداخله انجام شود. می توان به طور غیررسمی به کودک اشاره کرد که مشکلات حرکتی دارد و اقدامات درستی برای حمایت از نیازهای کودک انجام می شود.

چه کسی می تواند اختلال هماهنگی رشدی را تشخیص دهد؟

تشخیص DCD معمولاً توسط تعدادی متخصص مختلف به عنوان بخشی از یک تیم بین رشته‌ای، پس از جمع‌آوری اطلاعات از کودک، والدین و مدرسه انجام می‌شود تا ببینند این مشکلات چگونه بر زندگی روزمره تأثیر می‌گذارند.

ممکن است لازم باشد برای ارجاع به یک تیم بین رشته ای به پزشک اطفال مراجعه کنید. آن تیم اطلاعات مربوط به هماهنگی فرزند شما را در نظر می گیرد و یک ارزیابی رسمی و استاندارد با توجه به هماهنگی فرزند شما انجام می دهد. در طول این فرآیند، آنها همچنین هرگونه دلیل دیگری را برای مشکلات حرکتی کودک شما رد می کنند (مثلاً فلج مغزی یا دیستروفی عضلانی).

ملاک های تشخیصی اختلال هماهنگی رشدی چیست؟

پس از تشخیص اولیه توسط پزشک مربوطه باید از سایر تخصص های مربوطه مانند درمانگر اطفال، متخصص اطفال، فیزیوتراپیست کودکان، روانشناسان بالینی و تربیتی در این زمینه کمک دریافت شود، تا کودک در مراحل بعدی زندگی دچار مشکلات متعدد نشود.

کودکانی که دارای مشکل اختلال هماهنگی رشدی می باشند، تمایل زیادی به راحت طلبی دارند به این منظور که در برابر شرایطی که نیاز به فعالیت بدنی دارد هیچ مشارکتی از خود نشان نمی دهند. این کودکان در زمان فعالیت و بازی های رقابتی و تفکری که در عین حال نیاز به هماهنگی ذهن و بدن نیز دارند دچار ضعف می شوند.

در این مرحله این افراد به جای تکان دادن عضلات خود آن ها را منقبض نگه می دارند که منجر به لرزش عضلات بدن می شود. اعمال این حرکات در کودکان در میان جمع ممکن است باعث تمسخر از سمت دیگران شود که احساس یاس و نا امیدی درون آنها شکل می گیرد. که در مرحله آخر باعث عقب نشینی آنها از فعالیت های اجتماعی و ایجاد مشکلات روحی روانی در آنها می شود.

اختلال هماهنگی رشدی یا دیسپراکسی

درمان DCD چگونه انجام می شود؟

کودکانی که به DCD مبتلا هستند هم عضوی از اجتماع ما هستند که نسبت به آنها نباید بی تفاوت بود. خانواده هایی که دارای فزندانی با اختلال هماهنگی رشدی هستند باید در مراحل اولیه که متوجه این موضوع شدند، سریعا اقدامات لازم را انجام دهند. مهم ترین نکته این است که همانطور که به سلامت جسمانی کودک توجه می شود، به روح و روان و علایق این کودکان نیز توجه شود. چرا که اگر روح شخصی در عذاب و پریشان حالی باشد، جسم آن هم در کوتاه مدت مریض خواهد شد.

پس از مراجعه به پزشکان متخصص در این زمینه، نوبت به مراجعه به دکتر روانشناس در یزد در کنار کاردرمانی فرا می رسد. این مرکز به طور تخصصی در زمینه مشاور کودک تخصص دارد و می تواند در هر زمینه به خانواده ها کمک کند. جلسات مشاوره جدا از کاردرمانی محسوب می شود و در این جلسات با برقراری ارتباط درست با کودکان سعی در تشویق، ایجاد انگیزه و سوق دادن کودکان به سمت فعالیت هایی است که کاردرمانی برای آنها تجویز کرده است.

کاردرمانگر ها در ابتدا کودک را از جسمانی و مهارت فیزیکی و تحرک ارزیابی می کنندريال سپس با اتوجه به نوع اختلالی که دارند برنامه درمانی را شروع می کنند. این برنامه ریزی درمانی با کمک والدین و مشاور کودک یزد پیش رفت خوبی خواهد داشت.

اگر فرزند شما دچارهر گونه بیماری و اختلالات جسمی و روحی روانی شده است، در مرحله اول سعی در حفظ آرامش و خونسری خود داشته باشید و در گام بعدی با مجموعه ما تماس حاصل فرمائید، تا با دریافت مشاوره از ما بحران پیش آمده برای خود و خانواده تان را به درستی پشت سر بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *