معرفی هوش های 8 گانه در کودکان

معرفی هوش های 8 گانه در کودکان که والدین باید بدانند

معرفی هوش های 8 گانه در کودکان که والدین باید بدانند

وقتی صحبت از هوش می شود، اولین فکری که به ذهن ما می رسد مربوط به نمرات IQ است. ارزیابی هوش با استفاده از نمرات IQ معمولاً برای ارزیابی سطح هوش کودک استفاده می شود. با این حال، آیا تا به حال به توانایی کودکی که در نقاشی مهارت دارد اما در ریاضی نمره پایینی دارد، پی برده ایم؟

این همان چیزی است که ما آن را هوش های چندگانه می نامیم، مفهومی که اولین بار در سال 1983 توسط هاوارد گاردنر، روانشناس از دانشگاه هاروارد معرفی شد. بر اساس مفهوم گاردنر، 8 نوع هوش چندگانه وجود دارد.

تست هوش کودکان

نظریه هوش چندگانه در کودکان، بر انواع مختلف عبارات فکری و هوشمندانه در سراسر جهان تمرکز دارد. فرزند شما ممکن است در یادگیری فضایی و یادگیری منطقی عالی باشد، اما ممکن است در زمینه هوش حرکتی به کمک نیاز داشته باشد. آنها ممکن است شاهد رشد در هوش بین فردی باشند اما علاقه کمتری به هوش موسیقایی نشان می دهند. بنابراین خانواده ها برای درک بهتر این هوش ها نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارند. ما به شما انجام تست های هوش در مرکز مشاوره یزد را پیشنهاد می کنیم که توسط بهترین دکتر روانشناس و مشاور کودک یزد انجام می شود.

معرفی هوش های 8 گانه در کودکان

چگونه هوش چندگانه را در کودکان پرورش دهیم؟

ما به عنوان والدین، باید انواع مناسبی از هوش را در کودکان پرورش دهیم و در عین حال آرزوها و تمایلات ذاتی آنها را بشناسیم. شما می توانید یک برنامه آموزشی طراحی کنید که بر به حداکثر رساندن انواع هوش داخلی تمرکز دارد و در عین حال قرار گرفتن در معرض کافی با انواع دیگر هوش ها را نیز فراهم می کند. همچنین می‌توانید تاریخ‌های بازی، جلسات مطالعه و درس‌های یادگیری آنلاین را بر اساس مناطقی که می‌خواهید فرزندتان کاوش کند ایجاد کنید.

8 نوع هوش چندگانه در کودکان چیست؟

هشت نوع هوش حیاتی در کودکان عبارتند از: فضایی، حرکتی، منطقی، زبانی، درون فردی، بین فردی، موسیقیایی و طبیعت گرایانه. فرزند شما ممکن است در یک یا چند مورد از این زمینه ها تمایل یا تسلط طبیعی نشان دهد، که باید برای ساختن آینده او اساسی باشد.

می توانید با معرفی انواع مناسب ورودی های فنی به فرزندان خود اجازه دهید تا به طور طبیعی نقاط قوت خود را کشف کنند. بیایید هشت نوع هوش چندگانه در کودکان را بیشتر بررسی کنیم.

  1. فضایی

هوش فضایی در کودکان یک توانایی منحصر به فرد برای سنجش جهان به همان شکلی است که هست می دهد. آنها می توانند به طور منطقی عناصر فضایی مختلف را بدون کمک قابل توجه بسازند و معمولاً با تصاویر بهتر یاد می‌گیرند.

آیا تا به حال به این فکر کرده ایم که چگونه کسی می تواند بازی روبیک را سریع حل کند، پازل ها را به راحتی حل کند یا به این زیبایی نقاشی کند؟

بله بچه هایی هستند که توانایی های بصری – فضایی بسیار خوبی دارند. آنها قادر به درک تصاویر و نمایش آنها هستند. وای، اگر به آنها وظیفه نقشه خوانی را بدهیم، عالی می شود!

  1. طبیعت شناس

افراد با هوش طبیعت گرای خوب نسبت به طبیعت بسیار حساس هستند. آنها فعالیت های مرتبط با طبیعت را دوست دارند و طبیعت را نه تنها به عنوان پیش زمینه زندگی بلکه به عنوان بخشی تأثیرگذار در خود زندگی می دانند.

طبیعت گرایان عاشق فضای باز و همه چیزهایی هستند که دنیای بیولوژیکی ارائه می دهد. آنها اشکال فعال تر یادگیری را ترجیح می دهند، به خصوص که به حوزه های مورد علاقه آنها مربوط می شود. دانشمندان، زیست شناسان و پزشکان همگی طبیعت گرا هستند.

معرفی هوش های 8 گانه در کودکان

  1. بین فردی

یادگیرندگان بین فردی در فعالیت های گروهی، پروژه ها و تکالیف برتر هستند. آنها در درک احساسات ماهر هستند و می توانند به راحتی حس کنجکاوی را در موضوعات مهم تر ایجاد کنند. آنها بهترین پاسخ را به تکنیک های مربیگری حضوری یا آنلاین می دهند.

به آن‌ها این مزیت داده می‌شود که بتوانند موقعیت‌های اجتماعی را درک کنند و به راحتی خود را به خوبی تطبیق داده و موقعیت‌یابی کنند. جای تعجب نیست که بسیاری دوست دارند با آنها دوست شوند و رابطه برقرار کنند.

  1. درون فردی

برخلاف هوش بین فردی، هوش درون فردی بیشتر بر توانایی شناخت خوب خود متمرکز است. آنها می توانند نیازهای خود را درک کنند، خودکارآمدی خوبی داشته باشند، اعتماد به نفس و خوش بین هستند.

اگر فرزند شما مهارت‌های درون ‌نگر عالی داشته باشد، می‌تواند به طور قابل توجهی از منابع متعدد، زمان تأمل آرام، بازی‌های آموزشی، و غیره بهره‌مند شود.

  1. موزیکال

هنرمندان، مجریان و افراد خلاق با استعداد می توانند با هوش موسیقی به عنوان سنگ بنای حیاتی دوران کودکی ساخته شوند. می‌توانید با معرفی آهنگ‌ها و قافیه‌ها برای یادگیری موضوعات جدید، فرزندتان را برای کشف هوش موسیقایی خود تقویت کنید.

معرفی هوش های 8 گانه در کودکان

آیا کوچولوی شما در نواختن ساز مهارت دارد؟ بله، درست است، کسانی که هوش موسیقایی دارند در نواختن آلات موسیقی، درک نت بلوک، آهنگسازی یا تغییر آهنگ ها توانایی بالایی دارند.

  1. حرکتی

شما می توانید به کودک خود که دارای هوش حرکتی است کمک کنید تا از طریق ورزش، ژیمناستیک، رقص و سایر رسانه های فیزیکی پتانسیل خود را کشف کند. آنها می توانند هنگام کاوش موضوعات از طریق وسایل، ابزار و اسباب بازی ها، یادگیرندگان عالی باشند.

این هوش مربوط به توانایی ورزش بدن مانند ژیمناستیک، رقص، ورزش و … است. شاید فکر کنیم رقصیدن کار آسانی است، اما در واقع این توانایی به هماهنگی بین مغز، بدن، تعادل، انعطاف پذیری و قدرت بدن مربوط می شود.

  1. منطقی

انواع هوش منطقی کودکان به دستورات مستقیم و ساده بهترین پاسخ را می دهند. این هوش می تواند آنها را قادر سازد تا پایه اصلی اطلاعات منطقی را با فضای کافی برای محاسبه جهات پیچیده تشکیل دهند. البته می‌توانیم حدس بزنیم که نمونه‌هایی از کودکانی که مهارت‌های منطقی ریاضی برجسته‌ای دارند چگونه هستند. این هوش همچنین اغلب با توانایی تجزیه و تحلیل مشکلات، ساختارمند بودن و تفکر یا منطقی همراه است.

  1. زبانی

زبان را می توان به طور گسترده تفسیر کرد که می تواند به شکل توانایی انتقال یک ایده (زبان بیانی) و توانایی درک زبان (زبان دریافتی) باشد. حتماً شاهد کودکی بوده ایم که در صحبت کردن، قصه گفتن، سخنرانی، داستان نویسی، بحث و جدل و تبیین مسائل بسیار خوب است. خوب، این نمونه ها یکی از نمونه های کودکانی است که مهارت های زبانی خوبی دارند. آیا کودک شما در دسته مهارت های زبانی برجسته قرار می گیرد؟

کودکانی که به طور طبیعی خنده دار، هنرمندانه و خلاق هستند، می توانند هوش زبانی قوی تری داشته باشند. این بچه‌ها می‌توانند هنگام خواندن متن به شکل روایی یا آموزش آنلاین، بهتر یاد بگیرند. آنها همچنین می توانند در چندین حوزه برتر باشند و می توانند پژوهش محور باشند.

معرفی هوش های 8 گانه در کودکان

فواید هوش چندگانه برای کودکان

فواید متعددی وجود دارد که فرزندتان بر انواع هوش متمرکز شود. همچنین برای آنها ایده آل است که در مورد دنیاهای دیگر کاوشگر و کنجکاو باقی بمانند زیرا مناطق مورد علاقه خود را در طول زمان تقویت می کنند. برای کودکانی که عاشق موسیقی هستند و در روابط بین فردی استعداد دارند، درک حرکت بدن و آگاهی فضایی می تواند یک دارایی مادام العمر باشد.

هنگامی که کودک شما به انواع مختلف هوش دسترسی داشته باشد، برقراری ارتباط با کودکان با زمینه ها و علایق مختلف نیز آسان تر است. زمانی که به توانایی های خود برای رشد بیشتر اطمینان داشته باشند، می توانند دوستی های جدیدی ایجاد کنند و انواع دیگر موضوعات را بررسی کنند. می توانید روی فرهنگ کاوش و بحث در خانه تمرکز کنید که می تواند آنها را کنجکاو نگه دارد و دائماً به دنبال پاسخ های صحیح باشند.

فرزندان شما همچنین می توانند در یک محیط در حال تکامل انعطاف پذیر و همه کاره باقی بمانند. با معرفی فناوری در مقیاس، بچه‌ها باید مجموعه‌ای از مهارت‌های مناسب را در همه حوزه‌ها داشته باشند تا از پویایی متحرک جلوتر باشند. آنها همچنین می توانند زمینه های هوش و مهارت های مختلف را برای ایجاد علایق جدید با هم ترکیب کنند تا ارزش بیشتری به زندگی آینده آنها بیافزایند.

سخن پایانی

برای درک اینکه آیا یک کودک در یک زمینه خاص مزیتی دارد یا خیر، ایده خوبی است که از یک متخصص مانند دکتر روانشناس در یزد ، متخصص رشد کودک بخواهید که یک سری آزمایش را انجام دهد. به عنوان والدین، ما نیز باید نظارت داشته باشیم و تحریک کنیم تا توانایی های کودکان به درستی رشد کند.

در واقع هیچ بچه احمقی وجود ندارد، فقط کودکانی هستند که در نوعی توانایی برجسته هستند. هدف طبقه بندی هوش توسعه توانایی های بالقوه کودکان به گونه ای است که دیگر کلیشه ای در مورد “کودکانی که نمی توانند کاری انجام دهند” وجود نداشته باشد، بلکه می توان آنها را با “کودکانی که در زمینه های دیگر برتری دارند” جایگزین کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *