علائم و نشانه های بیش فعالی در کودکان

علائم و نشانه های بیش فعالی در کودکان

علائم و نشانه های بیش فعالی در کودکان چگونه خود را نشان می دهد ؟

تشخیص زودهنگام به کودکان مبتلا به ADHD یا بیش فعالی کمک می کند تا درمان مورد نیاز خود را در مراحل اولیه دریافت کنند، بنابراین می توانند مهارت های مقابله ای را بیاموزند و به موفقیت برسند. اگر کودک شما هر یک از این علائم هشدار دهنده بیش فعالی را دارد، مرکز مشاوره یزد توصیه می کند که کودک شما یک مشاوره کامل دریافت کند تا مشخص شود که آیا واقعا بیش فعالی دارد یا خیر.

پس از تشخیص ADHD، تمرکز اصلی شما معمولاً بر کمک به فرزندتان برای تنظیم و مدیریت نیازهایش است. حمایت از کودک مبتلا به ADHD اولویت اصلی است، اما پس از تشخیص کودک شما، بقیه اعضای خانواده شما نیز ممکن است به کمک نیاز داشته باشند.

به عنوان بخشی از درمان کودک شما پس از تشخیص ADHD، دکتر روانشناس در یزد نیازهایی را که تمام خانواده شما می توانند داشته باشند تشخیص می دهد. از تیم متخصص اطفال ما اطلاعات بیشتری دریافت کنید که چگونه ADHD کودک شما می تواند بر کل خانواده شما تأثیر بگذارد.

بیش فعالی چیست ؟

ADHD یک اختلال عصبی رشدی است و به الگوی رفتاری اطلاق می‌شود که در اکثر موقعیت‌ها بر کودک تأثیر می‌گذارد، از سنین پایین آشکار می‌شود و می‌تواند تا نوجوانی و بزرگسالی ادامه یابد

ADHD مخفف نقص توجه و بیش فعالی است. با مشکلاتی در زمینه توجه، سطح فعالیت و کنترل تکانه مشخص می شود. این مشکلات قبل از 7 سالگی وجود دارد و می تواند بسیاری از بخش های زندگی کودک و خانواده را تحت تاثیر قرار دهد.

گاهی اوقات به آن «اختلال هیپرکینتیک» می گویند. همچنین در مواقعی به عنوان «اختلال کمبود توجه» (ADD) نیز نامیده می‌شود، اگر مشکلات عمدتاً به دلیل مشکلات توجه و نه بیش فعالی باشد.

علائم اصلی ADHD در کودکان خردسال

ADHD یک وضعیت پزشکی است که اغلب در دوران کودکی تشخیص داده می شود. تشخیص ADHD به این معنی است که فرزند شما با مشکلات زیر مواجه است که هر کدام از مشکلات توجه، بیش فعالی و تکانشگری می تواند خود را به روش های زیر نشان داده شود:

بی توجهی:

  • مشکلات گوش دادن
  • پیروی نکردن از دستورالعمل ها
  • مرتکب اشتباهات بی دقتی
  • به شدت حواس پرتی
  • خیال بافی
  • فراموش کردن یا از دست دادن چیزها
  • انجام ندادن وظایف
  • به راحتی خسته می شود

بیش فعالی:

  • قلع و قمع/ بی قراری
  • بدون اجازه صندلی یا محل را ترک می کند
  • زیاد حرف زدن
  • حرکت سریع و با قدرت

تکانشگری:

  • انتظار برای چیزهای مختلف سخت است
  • کنترل/ قطع مکالمه
  • در نوبت گرفتن مشکل دارند
  • دشواری در مقاومت در برابر وسوسه
  • قبل از اینکه سوال کامل شود پاسخ می دهد
  • ریسک پذیری/احساس خطر کم یا بدون احساس خطر

این علائم ممکن است به این معنی باشد که انجام وظایف محول شده، مانند تکالیف، پیروی از دستورالعمل‌ها در مدرسه و خانه، بی‌حرکت ماندن در کلاس یا هنگام صرف غذا، و رفتار اجتماعی مناسب برای کودک شما دشوار است. ADHD همچنین می تواند یادگیری، حفظ عزت نفس مثبت و سلامت روان و ایجاد یک روال ثابت را برای کودک شما دشوارتر کند.

علائم اصلی ADHD در کودکان بزرگتر

کودکان بزرگتر علائمی مشابه کودکان کوچکتر نشان می دهند که رفتارهای پرخطر و تکانشی به طور فزاینده ای مشکل ساز می شود. تأثیر علائم بر تعاملات اجتماعی، روابط با همسالان، اعضای خانواده و معلمان و همچنین بر آسیب پذیری آنها آشکارتر و نگران کننده تر خواهد شد. همچنین فرد جوان مشکلات برنامه ریزی و سازمانی بیشتر و احتمالاً مشکلات رفتاری مهم تری از جمله مشکلات رفتاری را نشان خواهد داد.

علائم اضافی ADHD

بیش از نیمی از کودکان مبتلا به ADHD دارای مشکلات رفتاری (تشنج) یا اختلالات رفتاری جدی تری مانند اختلال نافرمانی مقابله ای یا اختلال سلوک هستند. اغلب، این کودکان مشکلات یادگیری مانند نارساخوانی یا سایر مشکلات رشدی را با هماهنگی زبانی یا حرکتی خود مرتبط می‌کنند. برخی از کودکان مبتلا به ADHD همچنین دارای مشکلات ارتباط اجتماعی، رفتارهای تکراری، تیک، مشکلات مرتبط با اضطراب یا حتی افسردگی هستند. مورد دوم اغلب نادیده گرفته می شود زیرا این رفتار مخرب است که برای دیگران مشهودتر و چالش برانگیزتر است و بنابراین کانون نگرانی ها می شود.

عوامل خطر برای ایجاد ADHD

ADHD ناشی از “والدین بد” نیست. علت واقعی همه موارد ADHD هنوز ناشناخته است، با این حال مواردی که ممکن است در این زمینه نقش داشته باشند عبارتند از:

آسیب‌پذیری ژنتیکی – ADHD معمولاً در خانواده‌ها دیده می‌شود، اما وراثت پیچیده است و بعید است که به یک نقص ژنتیکی مرتبط باشد.

عملکرد و ساختار مغز – تفاوت های کوچک احتمالی در مغز افراد مبتلا به ADHD به عنوان مثال. تفاوت اندازه مناطق خاصی از مغز، طول بلوغ یا عدم تعادل شیمیایی.

سایر عوامل بالقوه عبارتند از: تولد نارس، داشتن وزن کم هنگام تولد، آسیب مغزی (به عنوان مثال، فیزیولوژیکی، یا به دلیل مصرف الکل/ سیگار/ دارو در دوران بارداری).

چگونه بیش فعالی بر کل خانواده شما تأثیر می گذارد

داشتن ADHD نه تنها زندگی را برای فرزند شما چالش برانگیزتر می کند، بلکه بر کل خانواده شما نیز تأثیر می گذارد. برآوردن نیازهای کودک مبتلا به ADHD زمان، انرژی و کمک بیشتری از والدین، خواهر و برادر و حتی پدر و مادر بزرگ می‌گیرد.

داشتن خواهر و برادری که رفتارهای یک کودک مبتلا به بیش فعالی را نشان می دهد استرس زا است. رفتار کودک ADHD شما می تواند باعث ایجاد احساس اضطراب در آنها شود و از نحوه ارتباط با خواهر و برادر خود خجالت زده یا نامطمئن شوند.

گاهی اوقات، خواهر و برادرها نیز به دلیل توجه اضافی که کودک مبتلا به ADHD می تواند نسبت به موضوع خاصی داشته باشد، احساس غفلت یا عصبانیت کنند. در موارد دیگر، آنها احساس گناه و نگرانی می کنند که باعث شدند خواهر و برادرشان به ADHD مبتلا شوند.

والدین و سایر اعضای خانواده درگیر دریافتند که برآوردن نیازهای کودک ADHD آنها وقت خود را برای فعالیت های دیگر کم می کند. این می تواند حفظ روابط را سخت تر کند، ارتباط با کل خانواده را به خطر بیاندازد و باعث درگیری و استرس شود.

کمک به کل خانواده پس از تشخیص ADHD

هنگامی که کودک شما تشخیص ADHD را دریافت کرد، به نفع تمام خانواده شماست که از درمان ها و تجویزهایی که مرکز مشاوره کودکان در یزد برای کودک شما توصیه می کند پیروی کنید. اینها می توانند شامل درمان های رفتاری و دیگر درمان ها، مصرف دارو و با خانواده و مدرسه فرزندتان کار کنید تا محیطی مناسب برای فرزندتان ایجاد کنید.

تیم ما به عنوان بخشی از حمایت از فرزند شما با بیش فعالی تلاش می کند تا اطمینان حاصل شود که تمام خانواده شما در کنار فرزندتان احساس حمایت کنند. ما گروه‌های حمایتی، مشاوره و آموزش را توصیه می‌کنیم تا به شما کمک کنند تا نیازهای خود را نیز برآورده ‌کنید.

تیم ما همچنین خواهر و برادر فرزند شما را ارزیابی می کند تا مطمئن شود که آنها پس از تشخیص فرزند شما به زندگی عادی خود ادامه می دهند. توصیه می کنیم خواهر و برادرها را تحت نظر داشته باشید و در صورت بروز علائم افسردگی یا اضطراب به مشاوران مجموعه ما اطلاع دهید.

نتیجه گیری

داشتن یکی از اعضای خانواده مبتلا به ADHD می تواند تغییراتی را برای کل خانواده شما نشان دهد، اما با کمک مناسب برای فرزند شما و حمایت از سایر اعضای خانواده، تشخیص می تواند برای همه تسکین یابد. برای حمایت از فرزند مبتلا به بیش فعالی، خواهر و برادر و والدین خود، همین امروز با شماره های درج شده در سایت برای تعیین قرار ملاقات با ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *